Bidang Tugas Askar Dan Skop Kerjanya

bidang tugas askar dan skop kerjanya

Askar adalah salah satu badan beruniform yang ada di negara kita. Bagi anda yang sukakan kerjaya yang adventurous, mencabar, berani dan lasak kerjaya askar adalah pilihan yang tepat. Pada kali ini saya akan terangkan berkaitan bidang tugas askar dan skop kerjanya kepada anda.

Askar atau tentera juga merupakan pekerjaan yang paling berbahaya tetapi mulia. Apabila berhadapan dengan musuh ada tiga kemungkinan yang akan berlaku iaitu selamat, cedera atau terkorban. Sungguhpun begitu, jika terkorban dan niat berperang adalah untuk mempertahankan agama, bangsa dan negara maka ia dikira sebagai mati syahid dan diberi balasan syurga oleh Allah SWT.

Askar atau tentera terdiri daripada Angkatan Tentera Darat (ATM), Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM). Terdapat juga nama-nama lain bagi menggambarkan ketiga-tiga entiti ini tetapi ia tidak lari daripada tugas dan matlamat asal penubuhannya. Tanpa membuang masa lagi mari kita tengok bidang tugas askar atau tentera dan skop kerjanya :

1) Bertanggungjawab menjaga keamanan negara dan keselamatan rakyat jelata
2) Berfungsi juga menjaga keamanan di darat, laut dan udara
3) Mempunyai askar simpanan yang bertindak sebagai benteng kedua pertahahanan negara
4) Mempunyai pasukan tempur dan pasukan bantuan. Bertempur dengan musuh sekiranya terdapat serangan contohnya peristiwa Lahad Datu
5) Tentera juga mempunyai pasukan perubatan, pendidikan, kejuruteraan, keagamaan, muzik dan lain-lain bagi membentuk pasukan yang mantap
6) Sentiasa menetapkan niat dalam menjaga ketenteraman dan keamanan hanya kerana Allah SWT
7) Tidak berpaling tadah kepada negara dan tidak menjadi talibarut kepada pihak musuh
8) Patuh kepada undang-undang tentera dan ajaran Islam
9) Mengawal sempadan negara
10) Menjadi perisik untuk mendapatkan maklumat musuh
11) Bekerjasama dengan pihak berkuasa awam di dalam menangani kejadian-kejadian bencana alam dan kecemasan yang memerlukan

Adalah tidak wajar jika ada pemimpin dan rakyat menggelarkan tentera hanya tidur dan makan sahaja. Hidup sebagai tentera ini bukan seperti keadaan orang lain. Mereka tertakluk kepada undang-undang negara Malaysia dan juga undang-undang tentera. Latihan yang mereka perlu lalui amat berat sekali dan pekerjaan mereka juga paling berbahaya didunia. Tentera juga tidak dibenarkan untuk bercuti dan berhenti sesuka hati tanpa alasan yang munasabah dan kukuh.

Tentera Darat Malaysia (TDM) merupakan organisasi terbesar negara. Ia mempunyai 16 Kor dan Rejimen yang mempunyai fungsi dan peranan masing-masing. Antara kelompok yang terlibat adalah :

i) Kelompok Tempur
Kelompok ini melibatkan anggota dan sistem tempur yang berada di hadapan sekali (barisan hadapan) dalam peperangan. Kelompok ini terdiri daripada Kor dan Rejimen iaitu Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD), Rejimen Renjer Diraja (RRD), Rejimen Sempadan (RS) dan Kor Armor Diraja (KAD).

ii) Kelompok Bantuan Tempur
Kelompok kedua ini terdiri daripada anggota dan sistem tentera yang membantu Kelompok Tempur secara langsung di dalam peperangan. Ianya terdiri daripada Kor dan Rejimen iaitu Rejimen Semboyan Diraja (RSD), Rejimen Askar Jurutera Diraja (RAJD), Rejimen Artileri Diraja (RAD), Kor Polis Tentera Diraja (KPTD) dan Kor Risik Diraja (KRD).

iii) Kelompok Bantuan Perkhidmatan
Peranan kelompok ini adalah untuk membantu Kelompok Tempur dan Bantuan Tempur dalam aspek perkhidmatan lojistik dan senggaraan serta perkhidmatan lain yang berunsur pentadbiran. Ia mengandungi Kor dan Rejimen iaitu Kor Jurutera Letrik dan Jentera Diraja (KJLJD), Kor Perkhidmatan Am (KPA), Kor Perkhidmatan Diraja (KPD), Kor Ordnans Diraja (KOD), Kor Kesihatan Diraja (KKD) dan Kor Agama Angkatan Tentera (KAGAT).

iv) Askar Wataniah
Rejimen Askar Wataniah adalah Rejimen yang diangotai oleh para sukarelawan. Mereka ini adalah barisan kedua dalam mempertahankan Negara. Kemahiran anggota adalah standing dengan anggota tetap, malah mereka juga kepakaran tertentu seperti telekomunikasi, perbekalan air, pengendalian pelabuhan dan pengendalian keretapi.

Saya fikir setakat ini dahulu ulasan bidang tugas askar atau tentera dan skop kerjanya untuk kali ini. Semoga berjumpa lagi untuk posting yang berikutnya. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment