Cara Menemukan Tujuan Hidup - Motivasi Penting

cara menemukan tujuan hidup motivasi penting

Pada kali ini saya huraikan cara menemukan tujuan hidup sebagai motivasi penting untuk anda. Untuk mencari tujuan hidup kita tidak boleh terburu-buru. Banyak orang terlalu terburu-buru untuk mencari tujuan hidup. Mereka mengatakan saya harus cepat untuk mencapai tujuan hidup saya! Jika mereka berbuat demikian, biasanya ia tidak bermakna apa-apa. Tujuan hidup yang utama adalah kita buat apa yang kita suka. Iaitu perkara-perkara positif yang mendatangkan kesan yang baik untuk kehidupan kita.

Banyak orang fikir mereka menyukai pekerjaan mereka tetapi pada masa yang sama mereka tidak boleh menghasilkan wang yang banyak. Seorang doktor di Phoenix telah berkata yang beliau ingin meninggalkan profesionnya sebagai doktor iaitu dengan berhenti kerja. Sebabnya adalah beliau tidak boleh menghasilkan wang yang banyak jika beliau masih bekerja sebagai doktor. Beliau juga tidak menyukai pekerjaannya itu.

Kita perlu mencari apa yang paling kita suka buat dalam hidup ini dan berusaha kearah itu. Dengan hanya kita buat apa yang kita suka, kita boleh menghasilkan banyak duit. Jika anda bangun setiap pagi dan menyukai apa yang anda lakukan, anda adalah orang kaya. Habiskanlah hari-hari dalam hidup dengan melakukan apa yang kita suka. Dengan cara ini kita dapat kepuasan yang maksimum.

Kita harus mendapatkan banyak kepuasan terhadap passion yang kita lakukan. Kita tidak akan mendapatkan banyak wang dengan hanya bekerja. Bekerja adalah cara terburuk memperolehi wang. Jika anda percaya bahawa kerja keras dan kejujuran sahaja membawa kejayaan, buanglah fikiran sebegitu kerana ia tidak benar. Kita dibayar bukan berdasarkan kerja keras, tetapi kita dibayar berdasarkan value yang ada pada diri kita.

Kekayaan yang besar tidak akan datang dengan hanya bekerja makan gaji. Kekayaan dan kejayaan akan datang bila kita mula memberi. Beri sesuatu yang bermanfaat kepada society. Dengan ini duit akan mengalir walaupun kita sedang tidur. Apabila kita telah fokus dengan apa yang kita minat, anda akan mulai faham tentang bayaran dan pertumbuhan (compensation dan growth). Kita perlu menyediakan waktu dan ruang untuk memikirkan apakah tujuan hidup, apakah perkara yang kita minat untuk buat.

Sediakan pen dan buku catatan kecil untuk mencatat apa yang kita suka buat dalam hidup. Setiap pagi selepas bangun tidur luangkan sedikit masa berfikir untuk menetapkan tujuan hidup. Tanya pada diri sendiri apa yang benar-benar saya sukai? Berapa kerap kita nak buat perkara tersebut setiap hari? Berapa lama? Pasti anda akan menemui perkara tersebut dan itulah tujuan hidup anda. Tidak lupa juga kita perlu lakukan apa yang disuruh dan meninggalkan larangan Allah SWT. Lakukan perkara yang anda suka dan bertawakallah kepada Allah SWT.

Perkara yang anda minat buat itu akan memberi impak kepada keluarga, syarikat anda, masyarakat, negara dan dunia. Oleh itu, pada setiap hari anda memiliki hari yang baik kerana anda mempunyai tujuan. Setakat ini dahulu huraian cara menemukan tujuan hidup dan jumpa lagi dalam next articles.

No comments:

Post a Comment