Cara Mudah Membuat Layang-Layang Atau Wau

cara mudah membuat layang layang atau wau

Layang-layang atau wau mempunyai pelbagai bentuk dan nama yang diberikan sejak dahulu lagi. Pada artikel kali ini saya akan menceritakan cara mudah membuat layang-layang atau wau khususnya yang ada di Malaysia ini. Sebenarnya mudah je cara membuat layang-layang ni. Caranya adalah seperti berikut :

1) Sediakan peralatan seperti pisau, gunting, tali atau benang, gam dan kertas minyak
2) Cari dan potong buluh sepanjang 80cm dan 40cm
3) Sisipkan sehingga menjadi saiz nipis 5mm ke bawah (diameter)
4) Buat kerangka layang-layang dengan 2 buluh nipis tadi dan satukan secara menyilang. Buluh yang lebih pendek berada di 1/3 panjang dari buluh yang panjang.
5) Kemudian kuatkan rangka tersebut menggunakan benang pada bahagian bertemunya 2 buluh tersebut.
6) Sambungkan setiap hujung buluh dengan benang yang akan membentuk seperti segi empat
7) Kemudian tampalkan kertas minyak dengan menggunakan gam pada keseluruhan kerangka layang-layang
8) Ikatkan benang pada kanan, kiri dan bawah layang-layang untuk dijadikan sebagai teraju
9) Siap

Dengan membuat layang-layang sendiri kita dapat menjimatkan kos. Kos untuk membuatnya tak sampai 5 ringgit pun. Kalau kita beli layang-layang yang dah siap harga sekarang adalah lebih kurang RM10. Layang-layang atau wau ini biasanya dimainkan pada waktu petang selepas waktu asar dan sebelum waktu maghrib. Ini kerana kadar tiupan angin sangat aktif dan mampu menerbangkan layang-layang anda. Antara kawasan yang sesuai untuk bermain layang-layang seperti di padang rumput yang luas, sawah padi, atas bukit dan tepi pantai.

Adalah amat wajar generasi hari ini dapat mendidik generasi baru dalam membuat layang-layang supaya permainan ini tidak ditelan zaman. Walaupun terdapat peralatan atau permainan baru seperti dron dan kapal terbang kawalan jauh, namun permainan wau atau layang-layang masih lagi relevan untuk dimainkan oleh generasi sekarang.

Pembuatan layang-layang terbesar di dunia yang pernah direkodkan adalah 12m X 16m pada sayapnya dan mempunyai ekor 240m panjang. Saya rasa setakat ini dahulu huraian cara mudah membuat layang-layang atau wau pada kali ini dan semoga kita berjumpa lagi untuk posting yang berikutnya. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment