Tatacara Dan Kaedah Kerja Mill And Pave

tatacara dan kaedah kerja mill and pave

Pada hari ini saya akan ceritakan tatacara dan kaedah kerja mill and pave dalam industri pembinaan jalan. Apakah yang dimaksudkan mill and pave? Dalam bahasa mudahnya adalah kopak dan tampal. Penerangan panjang pula ialah satu proses mencakar jalan pada kedalaman tertentu dengan menggunakan asphalt milling machine dan diikuti dengan kerja penurapan jalan (resurfacing) serta kerja-kerja berkaitan.

Kerja-kerja mill dan turapan pavemen ini biasanya dijalankan oleh pihak kontraktor yang dilantik oleh pihak Jabatan Kerja Raya, konsesi penyelenggaraan jalan atau pihak berkuasa tempatan. Diantara sebab kerja mill and pave dilakukan ke atas jalan adalah kerana struktur permukaan jalan mengalami keretakan yang teruk (crocodile crack, block crack) yang mana akan membawa kepada terjadinya pothole.

Pembentukan pothole atau lubang di atas jalan akan mengganggu keselesaan pengguna jalan raya. Adakalanya pothole juga boleh mengundang bahaya yang boleh menyebabkan berlakunya kemalangan. Disini saya senaraikan jentera bagi menjalankan kerja-kerja mill and pave seperti berikut :

1) Asphalt milling machine
2) Power broom
3) Tiga buah lori
4) Mesin paver
5) Tandem Roller 10 tan
6) Tyre roller

Manakala peralatan yang diperlukan untuk menjalankan kerja-kerja mill and pave adalah seperti berikut :

1) Temporary signage
2) Kon
3) Bendera hijau dan merah
4) Peralatan keselamatan (safety shoes, topi, vest dll)

Bagi tatacara dan kaedah kerja mill and pave secara keseluruhan adalah seperti berikut :

1) Pihak kontraktor menghantar Project Quality Plan (PQP) untuk kelulusan Pegawai Penguasa
2) Satu sesi Plant Trial premix perlu diadakan bagi memastikan quality asphalt sebagaimana PQP diluluskan
3) Temporary signage disusun di tapak bina
4) Aliran trafik perlu dilencongkan
5) Kerja-kerja milling bermula mengikut ketebalan yang dibenarkan
6) Setelah siap milling, sisa premix dibersihkan menggunakan power broom dan dibuang di tempat yang sesuai
7) Trial lay untuk premix dilakukan bertujuan untuk mendapatkan darjah pemadatan terbaik berdasarkan 3 rolling pattern (pilih salah satu)
8) Keesokan harinya coring test dilakukan bagi mengukur tahap ketebalan premix
9) Sampel coring dibawa ke makmal untuk dibuat ujian darjah pemadatan
10) Kerja-kerja penurapan asphalt disambung semula mengikut rolling pattern yang sesuai bagi mendapatkan pemadatan yang terbaik
11) Setelah selesai kerja-kerja premix, kerja-kerja mengecat temporary roadline perlu dimulakan segera
12) Selepas 72 jam kerja-kerja road marking kekal perlu dijalankan
13) Tempoh kecacatan projek pula adalah 6 hingga 12 bulan bergantung kepada kos projek

Kerja-kerja mill and pave ini biasanya dibuat dengan ketebalan 50mm iaitu pada lapisan wearing course sahaja. Ok saya rasa setakat ini dahulu penerangan tatacara dan kaedah kerja mill and pave pada sesi kali ini. Jika artikel ini bermanfaat silakan share link blog ini. Ok jumpa lagi..

No comments:

Post a Comment