Gejala dan tanda terkena penyakit diabetes

Gejala dan tanda terkena penyakit diabetes

Gejala dan tanda terkena penyakit diabetes akan dihuraikan sebentar lagi. Diabetes merupakan gangguan metabolisme dari distribusi gula oleh tubuh. Penderita penyakit diabetes tidak dapat menghasilkan insulin dalam jumlah yang cukup atau tubuh yang tak mampu menggunakan insulin secaa efektif, sehingga terjadilah lebihan gula di dalam darah. Lebihan gula yang kronik di dalam darah (hiperglikemia) ini menjadi racun bagi tubuh.

Akibat daripada penyakit ini, ia dapat menimbulkan komplikasi penyakit yang bersifat fatal kepada daya tahan tubuh manusia. Diabetes melitus ini biasanya muncul disebabkan faktor keturunan dan juga perilaku manusia. Diantara gejala dan tanda terkena penyakit diabetes adalah seperti berikut :

1) Kerap membuang air kecil
2) Cepat berasa haus dan dahaga
3) Berat badan turun dengan cepat
4) Berasa lemah anggota badan
5) Penglihatan kabur
6) Mudah terinfeksi
7) Luka atau kudis yang sukar sembuh
8) Kulit kering atau gatal-gatal
9) Gangguan pencernaan
10) Penyakit jantung (kardiovaskular)

Diabetes mampu berubah menjadi silent killer yang diam-diam dapat membahayakan kesihatan tubuh anda secara keseluruhan. Oleh sebab itu sebaiknya kita perlu mengetahui tanda-tanda awal ketika diabetes menyerang tubuh kita.

Seseorang dikatakan menderita diabetes bila kadar gula dalam darahnya di atas 126 mg/dl (puasa) atau 200 mg/dl (tidak puasa). Namun, kebanyakan pesakit mengetahui yang dia mempunyai penyakit ini apabila gula darah sudah di atas 270 mg/dl. Satu-satunya cara untuk mengetahuinya seseorang itu telah mendapat diabetes adalah dengan membuat ujian darah dan urin.

Setakat ini dahulu untuk artikel gejala dan tanda terkena penyakit diabetes ini. Saya doakan semoga kita semua terhindar daripada penyakit diabetes ini.

No comments:

Post a Comment