Tips Untuk Menjadi Trader Saham Berjaya

tips untuk menjadi trader saham berjaya

Semakin hari semakin ramai rakyat Malaysia menceburkan diri dalam dunia saham. Ok pada hari ini saya akan mengupas tips untuk menjadi trader saham berjaya buat anda. Saham ni apa sebenarnya? Macam mana nak beli? Macam mana nak buat keuntungan daripadanya? Itu adalah persoalan yang sering bermain difikiran bagi seseorang yang masih baru hendak mengenali saham.

Sebenarnya saham adalah pemilikan syarikat yang dibuka kepada orang awam yang berminat untuk membeli atau memiliki pegangan syarikat. Bagi tujuan ini ia akan disenaraikan di Bursa Malaysia dan boleh dibeli melalui platform saham yang telah disediakan. Sebagai orang Islam kita seharusnya membeli saham yang patuh syariah sahaja supaya keuntungan yang akan kita perolehi nanti adalah halal lagi berkat.

Orang yang membeli atau menjual saham dikenali sebagai pedagang atau dalam istilah yang biasa kita dengar adalah trader. Terdapat banyak jenis trader yang ada contohnya scalper, intraday, swing, position dan long term trader. Saya tidak akan jelaskan term ini buat masa sekarang kerana ia akan lari dari fokus tajuk asal artikel ini. Tanpa membuang masa lagi jom kita amalkan tips untuk menjadi trader saham berjaya :

1) Pergi berguru
Untuk mendapatkan ilmu seharusnya kita perlu berguru. Lebih-lebih lagi untuk mendapatkan ilmu saham yang boleh menjadikan anda sebagai trader yang berjaya. Antara guru yang boleh saya rekomen kepada anda adalah Pakya Hussin, Nizam Malek, Pakku Trader, Jamil Baharom, Maher Saham, Jeffy Azizi Jaafar, Dato' Dr Nazri Khan (DDNK), Haji Asri Ahmad Academy (AAA) dan lain-lain lagi guru yang handal dalam bidang ini. Jika anda tidak ada masa yang mencukupi untuk belajar saham, anda boleh belajar melalui kelas online yang disediakan oleh beberapa sifu (tak semua) diatas. Selain dari itu anda juga boleh mendapat pengetahuan saham melalui baca buku, menonton video youtube dan membaca blog trader saham.

2) Beli saham semasa uptrend sahaja
Untuk mendapatkan keuntungan yang relevan anda perlu beli saham yang menunjukkan keadaan uptrend sahaja. Setelah anda berguru kita akan automatik tahu keadaan sesuatu kaunter samada uptrend, sideways atau downtrend. Biasanya kita perlu menggunakan indicator dalam graf saham yang dikenali sebagai moving averages. Jangan sesekali kali membeli saham dalam keadaan sideways atau downtrend kerana kemungkinan untuk anda loss adalah tinggi. Kaunter yang sedang uptrend akan memudahkan kita menjana profit dalam masa yang pantas dan banyak. Dengan menggunakan beberapa indicator yang penting kita dapat mengenalpasti kaunter saham tersebut sesuai dibeli atau tunggu sekejap untuk mendapatkan harga yang sesuai untuk kita masuk. Antara carta yang boleh kita gunakan untuk melihat pergerakan harga saham adalah seperti tradingview, rhb tradesmart, chart nexus dan lain-lain chart yang disarankan oleh sifu anda.

3) Rajin mengkaji
Sebelum kita masuk untuk membeli kaunter saham, kita perlu mengkaji daripada aspek technical analysis dan fundamental analysis bagi mengenalpasti kaunter yang berpotensi. Bagi technical analysis kita perlu mengkaji carta saham melalui indicator (petunjuk) seperti moving average, volume, macd, bollinger band, relative strength index, directional movement index dan lain-lain indicator yang sesuai dalam menentukan pergerakan harga saham. Bagi fundamental analysis pula kita perlu mengkaji syarikat yang patuh syariah, jenis perniagaan yang dijalankan, net profit, shareholding dan lain-lain parameter yang kita rasakan sesuai untuk dikaji. Kedua-dua analisis ini mudah je sebenarnya setelah kita belajar saham. Jangan risau, kalau orang lain boleh buat kenapa kita tak boleh. Kita boleh buat kajian saham pada waktu malam atau pada hari cuti iaitu ketika pasaran saham ditutup. Ini kerana semua harga saham telah closed ketika pasaran ditutup.

4) Jangan ikut buy call
Untuk masuk (beli) sesuatu kaunter pilih kaunter yang kita kaji sahaja. Jangan ikut cadangan orang lain atau dalam erti kata lain jangan ikut buy call. Jika kita sentiasa ikut buy call, ia ibarat kita berjudi dalam pasaran saham. Asal buy call je kita beli, asal buy call je kita beli. Ini akan membahayakan portfolio kita sebab kita tidak mengetahui arah manakah sesuatu kaunter saham itu akan pergi. Kita perlu mempunyai pendirian kita sendiri dalam proses beli dan jual saham. Kita perlu mempunyai sebab kenapa kita beli sesuatu kaunter dan juga sebab kenapa kita jual sesuatu kaunter dan juga sebab kenapa kita hold sesuatu kaunter. Jika anda mempunyai reason yang jelas anda akan mempelajari sesuatu yang amat yang bermakna dalam trade saham.

5) Minat
Dalam apa jua bidang yang kita ceburi tanamkan minat yang mendalam. Begitu juga dengan saham. Dalam saham ni, kalau kita hanya mengejar duit semata-mata maka akhirnya duit akan lari dari kita. Oleh itu, jadilah seorang trader saham yang mempunyai passion (minat). Jika kita loss sekali pun minat tersebut tidak akan pudar. Kita akan terus berusaha kerana kita dah passionate dalam dunia trading. Akhirnya tiada siapa yang dapat menghalang kita daripada berjaya dan kaya dalam dunia saham yang kita ceburi ini.

Artikel ini telah dikarang selama 3 hari berikutan kesibukan saya dalam kerjaya yang diceburi. Saya tetap memberikan yang terbaik dalam berkongsi ilmu kepada anda. Semoga dengan adanya tips untuk menjadi trader saham berjaya ini dapat memberikan ruang dan peluang supaya kita semua lebih berjaya pada masa hadapan. Jumpa lagi untuk next posting. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment