Bidang Tugas Polis Dan Skop Kerjanya

bidang tugas polis dan skop kerjanya

Jangan bergerak, kami polis! Tolong beri kerjasama! Itulah ayat atau istilah yang selalu kita dengar apabila pihak polis menjalankan tugas mereka. Ok pada kali ini saya akan kupas bidang tugas polis dan skop kerjanya di negara kita yang tercinta ini.

Kerjaya polis adalah salah satu bidang yang diminati oleh anak muda. Kalau diperingkat sekolah terdapat unit beruniform yang dipanggil kadet polis. Tujuannya adalah untuk mendedahkan kepada para pelajar skop kerja kepolisan sejak dibangku sekolah lagi. Singkatan yang selalu kita dengar Polis Diraja Malaysia atau PDRM yang menggambarkan badan beruniform polis di Malaysia ini.

Terdapat hampir 115000 jumlah anggota polis yang ada diseluruh Malaysia. Bendera dan insignia polis berlatarbelakangkan warna biru yang menggambarkan rakyat jelata, lambangnya berwarna perak atau putih yang terdiri daripada sebilah keris dan parang kelewang yang bersilang. Tanpa membuang masa lagi jom kita lihat bidang tugas polis, kuasa dan skop kerjanya pada hari ini :

1) Memberi bantuan dalam melaksanakan undang-undang
2) Menjalankan pendakwaan
3) Menangkap mana-mana individu yang melakukan jenayah
4) Mengekalkan ketenteraman negara
5) Melaksanakan saman, sapina, waran, perintah, memenjara dan lain-lain dengan sah yang diarahkan pihak berkuasa kompeten
6) Membuat risikan
7) Melindungi harta awam daripada hilang atau rosak
8) Menghadiri mahkamah jenayah, sivil dan menjaga ketenteraman di dalamnya
9) Mengiring pembesar atau pemimpin negara
10) Pada seksyen 21 akta polis menggariskan untuk mengatur, menjaga ketenteraman dan mencegah halangan jalanraya
11) Menyita binatang yang berkeliaran dan menempatkan dalam kandang awam
12) Mempamerkan maklumat
13) Memberi bantuan dalam melindungi nyawa dan harta
14) Menguatkuasakan undang-undang perjudian, maksiat dan kongsi gelap
15) Menguatkuasakan undang-undang penyalahgunaan dan pengedaran dadah
16) Dan lain-lain fungsi berdasarkan bahagian atau cawangan polis

Wow memang banyak peranan dan bidang tugas polis. Badan ini mempunyai kuasa terbesar sekali dalam perkhidmatan awam. Gaji maksimum bagi anggota polis adalah RM9547.00 dan ia juga bergantung kepada gred pangkat anggota masing-masing. Semakin tinggi pangkat seseorang anggota semakin tinggilah gaji yang akan diperolehi.

Bagi permohonan untuk menjadi anggota polis anda perlulah mengisi borang SPA8i secara online melalui portal Suruhanjaya Perkhidmatan Awam. Jawatan kosong Polis Diraja Malaysia diiklan dari semasa ke semasa. Jika sekiranya anda layak dan terdapat kekosongan anda akan dipanggil untuk temuduga.

Setiap jawatan yang dipohon mempunyai syarat tertentu mengikut gred yang telah ditentukan. Antara syarat kelayakan fizikal bagi memohon jawatan-jawatan dalam PDRM adalah seperti berikut:

i) Tinggi tidak kurang atau lebih daripada 1.63 m bagi lelaki dan 1.57 m bagi wanita tanpa bersepatu.
ii) Ukuran dada 81 cm (biasa) dan semasa menarik nafas 86 cm (lelaki sahaja).
iii) Berat badan sekurang-kurangnya 50 kg bagi lelaki dan 48 kg bagi wanita.
iv) Mempunyai Ukuran Indeks Jisim Badan (BMI) diantara julat 19 hingga 26.
v) Lulus ujian penglihatan yang diuji berasingan dengan ketetapan V/6/9 tanpa menggunakan cermin mata atau alat bantuan kanta lekap oleh pemeriksa yang bertauliah di hospital kerajaan.
vi) Pemeriksaan pengecaman warna dan pendengaran yang tidak cacat oleh pegawai perubatan kerajaan.
vii) Diperiksa dan diakui sihat untuk berkhidmat oleh pegawai perubatan kerajaan termasuk pemeriksaan X-ray.

Saya rasa dah cukup panjang penulisan pada kali ini berkaitan bidang tugas polis dan skop kerjanya dan semoga ianya memberikan manfaat kepada anda semua. Anda juga boleh share link artikel ini ke media sosial. Jumpa lagi dalam next posting. Wassalam.

No comments:

Post a Comment